Samtidig understreker Heschel at første gang Bibelen benytter ordet hellig, er det om sabbaten: «Gud velsignet den syvende dagen og lyste den hellig.» Fra skapelsens begynnelse var det én hellighet i verden: en hellig dag – en helligdom i tiden. Derfor kan også Heschel si at sabbaten er jødedommens store katedral.
Helligelse av livet
I møte med sine hellenistiske omgivelser i Alexandria på Jesu tid måtte jøden Philo forsvare sabbaten. Sabbatshvilen gir ny kraft til ukens arbeid og virksomhet, var Philos argument, - den første moderne begrunnelse for hviledagen. Dette hellenistiske nytte-perspektiv har også bestemt vår forståelse av søndagen som hviledag. Men den bibelske sabbat her et dypere perspektiv. Heschel understreker at sabbaten ikke er en hellig dag med hvile primært for arbeidets skyld. Nei, der en dag med helligelse av livet og en hvile for livets skyld.
En av Heschels elever, den israelske professor Pinchas Peli, understreker: Når helligdagen inntrer, og når Gud er nær, da skal mennesket legge av seg sin yrkes-aktivitet og sin yrkes-identitet og bli – ikke «det som gjør», men – «den som er» et menneske skapt i Guds bilde. Sabbaten med Guds nærvær skal feires for at mennesket skal fornyes sin fundamentale identitet – som «den det er, skapt i Guds bilde». Vi har gjerne trodd at det viktigste spørsmål i forbindelse med den jødiske sabbat er hva man skal gjøre og ikke gjøre på denne dagen. Nei, det viktigste er dette: hva Guds nærvær på sabbatsdagen gjør for mennesket og med mennesket.
Dette innholdet i sabbaten gjør feiringen til noe mye mer enn hvile fra det ukentlige arbeid. Det er en innholdsfylt deltakelse i sabbatsgleden, og denne gleden har både diakonal, økologisk og liturgisk sprengkraft. Men før vi går inn på disse sider ved sabbatens innhold, tar vi steget over i vår Kristustro og i Herrens dag.
Vi ser Herrens herlighet
Det er ikke tilfeldig at vi hører kristologiske undertoner i de bønner som bes når moren tenner sabbatslysene, og når synagoge-menigheten ønsker sabbaten og Guds herlighet velkommen. Den bibelsk-jødiske sabbatsteologi er bakgrunnens-melodi til Johannesprologen når de synger om det sanne lys som skinner i mørket, og munner ut i dette klimaks: